Cabaran PArt 1

| Ahad, 8 Januari 2012
Cabaran pertama berdepan dengan seorang penagih heroin..
seorang remaja berusia 19 tahun..
yang aku rasa umurnya lebih kurang sebaya dengan adik aku..
sejak hari pertama beliau diletakkan di bawah pengawasan aku..
aku dah rasa yang beliau seorang yang sensitif dan mempunyai latar belakang keluarga yang kucar kacir.. ayah dan emak bercerai sejak beliau berusia 6 tahun..
tinggal dengan dengan nenek sejak kecil..
mula merokok dari usia 10 tahun..
terlibat dengan dadah sejak di tingkatan 2... usia 14 tahun..

beliau tidak seceria remaja lain sebayanya..
wajah cengkung dan pakaian tak terurus..
setiap kali berdepan dengan aku selalu mengingatkan aku adik di kampung..
Ya Allah jauhkanlah adik2 dengan terjebak dengan benda najis ni..

dari apa yang aku tengok..
dia sangat sensitif..
dia perlukan perhatian..
setiap kali datang untuk rawatan.. dia selalu bercerita tentang zaman keciknya..
waktu kecilnya yang bahagia dulu..
tapi biila aku minta bercerita tentang ibu bapanya wajahnya pasti berubah menjadi cuka..

dia sangat sensitif seperti juga pesakit2 lain yang terlibat dengan dadah..
selalu berfikiran negatif dengan persekitarannya..
menganggap semua orang berprasangka buruk padanya..
selalu meletakkan dirinya hina hingga kadangkala agak keterlaluan..
sedang mengkaji dua tiga formula terapi yang sesuai untuk mendekati beliau..

Ya Allah kadang kala aku rasa takkuat untuk berdepan dengan pesakit-pesakit yang berbagai karenah ini.. semoga Allah menguatkan hatiku menghadapi mereka2 ini..
dan semoga niat suci aku ini akan mendapat kekuatan dari Allah..
Amin..

next week aku ade temu janji seterusnya dengan beliau.
akan cuba salah satu teknik terapi..
harap semua suksess...
aminnn

0 ulasan:

Senarai Blog Saya

Ada Penulis Lain Di Blog Saya!

HYe Mr blog..
satu hari tak bertemu kamu chienta jadi rindu...
Muacccs mr blog..

mr blog..
chienta nak bagi tau..
nanti akan ade penulis baru dalam blog ni..
penulis jemputan?
ermm lebih kurang macam tu lah..
Mr Star nama dia..
Incik Bintang..
kekekke chienta tak tahu apa yang dia nak tulis..
tapi silap2 chienta leh gaduh pasal entry dengan dia kat sini..
hehehhe gurau je..
incik bintang baru nak try2 jadi blogger..
so let him try ok...

mr blog jangan terkejut..
be nice to him ok..
so ..
jom kite tunggu ape entry pertama dari Inbcik Bintang!!!
ZassSSssss!!
 

Copyright © 2010 Chienta Hatiku